Bugghistorik.

Härligt och se att det finns ett intresse för vad vi håller på med.

Ni som såg Let´s Dance i fredags kunde väl konstatera att många av turerna känns igen .Detta stärker både mej och som jag hoppas även er när det gäller tilltron till våran bugg.


Jag Började att dansa i Borås Dansförening (BDF) 1881 Förlåt 1981..i det som kallades  den nya buggen eller som man sa 6-stegsbuggen. Mina danslärare hette Tore och Birgitta Wedberg. Som också hade bildat BDF 1978.

Tore och Gittan hade varit och lärt sej detta i Örebro av en kille som heter Nils-Håkan Carlsson som också är kreatör till 6-stegsbuggen .


Det nya med denna stil var att konceptet föra- följa skulle bli enklare och som byggde på att man skulle kunna dansa med i  princip vem som helst.

Jag åkte sedermera till Örebro och tog min Examen i Bugg av just Nils-Håkan och som sedan dess har varit min mentor. Tilläggas ska också sägas att Nils-Håkan har all examina som går att få i svensk dans i både social och tävlingsdans i olika former.


Jag blev 1985 ordförande i BDF och hade också hand om buggkurserna 1986.

BDF hade alltså 6-stegsbugg mellan 1978-1988. 1988 lades kurserna om och blev mer tävlingsinriktade.

Det finns precis som J-Martin säger lite huvudbry i namnfloran men kort kan sägas att.....


6-stegbuggen är en linjebugg som dansas framåt i dansriktningen där herren skyddar sin dam för att bli pådansad bakifrån och han ska hålla uppsikt framåt.

4-stegsbuggen är en rundbugg som också rör sej framåt men damen rör sej mer runt sin herre.

Det vanliga är att man blandar linjebugg och rundbugg utan att man tänker på det.


Teorin för danserna är olika men praktiskt sett när man dansar så skillnaderna mindre.

Min kunskap när det gäller 4 stegs buggen fick jag under en utbildning med en kille som heter Mikael Brobäck från Stockholm  som  tillsammans med Lennart Haglund från Skövde anses som kreatörer till denna stil

Både 4-och 6-stegs bugg är alltså i grunden samma dans och om ingen vinna förlora situation uppstår så funkar föra- följaprincipen  dvs om herren "läser" in sej på sin dam och att damen tillåter sej att bli förd.


För egen del har jag tävlat i Jitterbug under några år på 80-talet där utbildning kom från ett dansläger som heter Herräng lite norr om Stockholm.


Vidare har jag utbildningsdokumentation i Foxtrot.

Gammaldanskunskaperna har jag fått via Lärare som är verksamma idag.


Vid "pennan"

Er Tillgivne